
We zorgen voor jou en je Fiat.
We begrijpen dat vertrouwen in je Fiat van essentieel belang is.
Mogelijke slijtage aan de nokkenasketting bij sommige 1.5L BlueHDi-dieselmotoren.
Bij bepaalde 1.5L BlueHDi-dieselmotoren kan de nokkenasketting sneller slijten dan verwacht. We willen dit probleem graag zo snel mogelijk en volledig kosteloos voor je oplossen.
Waar kun je op letten?
-Ongewone geluiden of trillingen uit de motorruimte.
-Vroegtijdige slijtage of verzwakking van de nokkenasketting.
Als dit niet tijdig wordt aangepakt, kan het de prestaties van je wagen beïnvloeden en op termijn motorschade veroorzaken (meer info vind je in de FAQ hieronder). Dankzij onze kwaliteitscontroles en feedback van klanten hebben we dit probleem kunnen identificeren. We ondernemen nu proactief actie - uiteraard zonder kosten voor jou.
Is jouw wagen betrokken bij deze terugroepactie?
Dan nemen we rechtstreeks contact met je op. Je krijgt van ons duidelijke instructies om een gratis controle in te plannen en eventuele herstellingen te laten uitvoeren.
Door dit op tijd te laten nakijken, blijft je wagen in topconditie.
Jouw veiligheid en gemoedsrust komen altijd op de eerste plaats.
BETROKKEN MODELLEN
Controleer hieronder het VIN (Voertuigidentificatienummer) van uw wagen. Uw wagen behoort mogelijk tot een groep die we via ons kwaliteitssysteem hebben geïdentificeerd als "betrokken". Verifieer dus meteen hieronder of uw wagen erbij zit.
DOBLÒ
K9 (2022, 2023)
ULYSSE
K0 (2021, 2022, 2023)
HOE ZIET UW SITUATIE ERUIT?
FIAT neemt dit probleem uiterst serieus en garandeert een snelle, duidelijke en ondersteunende aanpak.
We werken nauw samen met onze verkooppunten en technische teams om elke mogelijk betrokken wagen grondig te controleren. Zo krijgt elke klant persoonlijke begeleiding en ondersteuning.
Onze belofte is duidelijk: geen compromissen als het om uw veiligheid gaat.
Ik wil het VIN van mijn wagen controleren
Dan is het belangrijk om te bevestigen of jouw wagen effectief betrokken is. Neem gerust contact op met onze klantendienst of een FIAT-verkooppunt bij jou in de buurt.
Ik wens wil een afspraak maken.
Neem contact op met je dichtstbijzijnde erkende Fia-verkooppunt en geef aan dat je reageert op de Blue HDi terugroepactie. De verkopers begeleiden je bij de volgende stappen.
Ik heb al betaald voor herstellingen aan de nokkenasketting.
Kom ik in aanmerking voor een vergoeding?
Je komt mogelijk in aanmerking voor een terugbetaling als je tussen 1 januari 2023 en 30 juni 2025 hebt betaald voor herstellingen aan de nokkenasketting van je wagen. De terugbetaling hangt af van het onderhoud en de diagnoserapporten, die volgens de richtlijnen van de fabrikant dienen te zijn bijgehouden. Raadpleeg de volledige Algemene Voorwaarden voor meer info.
FAQs
Vragen van andere klanten
We weten dat sommige Fiat-wagens uit 2017–2023 met de 1.5 BlueHDi dieselmotor mogelijk vroegtijdige slijtage van de nokkenasketting kunnen krijgen. Dat kan zorgen voor ongewoon motorlawaai en, in zeldzame gevallen, breuk van de ketting bij het starten of rijden. Alle betrokken wagens worden door Stellantis teruggeroepen, in verschillende fases. De oudste wagens krijgen voorrang omdat die het grootste risico lopen.
Je vindt het VIN meestal op de papieren van je wagen en op deze plekken in de wagen: aan de voorkant van het motorblok onder de motorkap; aan de binnenkant van het dashboard bij de bestuurderskant; aan de voorkant van het chassis (bij oudere wagens); of in de deurstijl aan de bestuurderskant.
De slijtage van de nokkenasketting hangt sterk af van de kwaliteit van de motorolie, vooral door roetophoping in de olie. Dit roet werkt als een schurend middel en versnelt de slijtage. Regelmatig onderhoud en het gebruik van goede olie zijn daarom belangrijk. Voor advies kun je het beste contact opnemen met je verkooppunt.
Stellantis houdt de situatie continu in de gaten volgens zijn beste praktijken. Zonder officieel een “probleem” te erkennen, zijn al veel maatregelen genomen om klanten te helpen binnen de garantievoorwaarden, met focus op klanttevredenheid.
De terugroepactie startte pas na grondig onderzoek en risicoanalyse. Er is een degelijke oplossing gevonden: geoptimaliseerde olie, nauwkeurige kalibratie en geavanceerde detectietools. Voor klanten werd al vóór de terugroepactie extra dekking ingevoerd om je optimaal te ondersteunen.
Je dient het onderhoud volgens de aanbevolen intervallen uit te voeren en olie te gebruiken die aan de normen voldoet, uitgevoerd door een erkende professional.
Als je ongewoon motorlawaai of trillingen hoort, stop dan met rijden en laat de wagen nakijken. In zeldzame gevallen kan de ketting breken bij het starten of rijden, wat kan leiden tot vermogensverlies.
Alle betrokken wagens krijgen een software-update. Er is een speciale app om mogelijke kettingproblemen via motorgeluid te detecteren. Bij een probleem wordt de ketting kosteloos vervangen door een 8mm versie. Zonder probleem wordt de olie vervangen door een nieuwe, betere olie met hogere viscositeit en anti-slijtageadditieven.
De nieuwe olie heeft een hogere viscositeit en speciale additieven die de kettingslijtage vertragen. Tests tonen dat het slijtage vermindert en je motor beschermt.
De app analyseert het motorgeluid om mogelijke problemen te vinden. Als er iets mis is, wordt de ketting gratis vervangen. De app wordt gebruikt bij onderhoud, door zowel Stellantis-verkooppunten als andere herstellers.
Sinds januari 2023 bestaat een speciale dekking van 5 jaar of 150.000 km op 1.5 BlueHDi motoren (bouwjaren okt. 2017–jan. 2023), die 100% onderdelen en arbeid dekt als je onderhoud laat uitvoeren volgens ons plan, met goedgekeurde olie. Deze dekking werd verlengd naar 7 jaar/180.000 km in januari 2025 en 10 jaar/240.000 km vanaf juni 2025. Heb je al betaald voor een kettingreparatie? Dan kun je mogelijk een vergoeding krijgen via https://stellantis-support.com.
Ja, als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Vraag de vergoeding aan via https://stellantis-support.com met de benodigde documenten.
Je dient aan alle volgende punten te voldoen:Het probleem deed zich voor tussen 1 jan. 2023 en 30 juni 2025.De wagen valt onder de speciale dekking (10 jaar / 240.000 km vanaf eerste inschrijving).Het onderhoud gebeurde volgens de richtlijnen met goedgekeurde olie, uitgevoerd door een professional.Je hebt bewijs van de laatste 3 onderhoudsfacturen of een gestempeld onderhoudsboekje (maximaal 3 maanden of 3.000 km marge).Diagnose en herstelling zijn uitgevoerd door een erkend Stellantis-verkooppunt.Jij was eigenaar toen het probleem ontstond en hebt zelf betaald voor de herstelling.
De update verbetert de oliedruk om slijtage te verminderen en herinnert je eraan het onderhoud op tijd uit te voeren als de oliekwaliteit afneemt.
Een speciale telefoonlijn is beschikbaar: 0080008251001 voor het uitgebreide Europa.
Het nieuwe “Check+” label controleert 100 punten bij tweedehandswagens verkocht via Spoticar en het erkende netwerk van verkooppunten, zodat ook jij goed beschermd bent.