Skip to content Skip to navigation

Hybride-auto's: een groene keuze is een hybride-auto zinvol?

De auto-industrie is voortdurend in beweging en een van de belangrijkste actuele trends is het groeiend marktaandeel van hybride-auto's in heel Europa.
Omdat ze worden gezien als een milieuvriendelijker alternatief voor de toekomst, wordt de verkoop ervan gestimuleerd door zowel landelijke als regionale overheden. Kopers van hybride-auto's, ook grote SUV's, profiteren bijvoorbeeld van fiscale voordelen, toegang tot verkeersluwe zones in bijvoorbeeld stadscentra,...
De reden hiervoor is dat de emissies aan CO2 en vervuilende uitlaatgassen van hybride-auto's aanzienlijk lager zijn vanwege de aanwezigheid van een elektromotor ter ondersteuning van de traditionele verbrandingsmotor.

Schone en milieuvriendelijke technologie

Met zijn geringere emissies en lagere brandstofverbruik vormt de hybride-auto een goed alternatief voor milieubewuste autorijders. Die milieuvoordelen zijn te danken aan het hybride-aandrijfsysteem, waarbij de verbandingsmotor wordt ondersteund door een elektrisch systeem, die de chemische energie uit de brandstof omzet in kinetische energie, waarmee de batterijen voor de elektromotor worden opgeladen. Regeneratief remmen (ook recuperatie genoemd), waardoor de energie die bij het vaart minderen vrijkomt in de vorm van elektrische stroom terugvloeit naar de accu's, draagt verder bij aan de efficiency van het hybride-aandrijfsysteem.

Afgezien van brandstofbesparing en een aanzienlijk lagere CO2-emissie, biedt een hybride-auto nog een aantal andere voordelen:

1. Geringe geluidsemissie: het hybride-aandrijfsysteem werkt een stuk stiller dan een conventioneel aandrijfsysteem.
2. Rijgemak in de stad: een hybride-auto biedt een uiterst soepele acceleratie en verhoogd rijplezier.
3. Geen extra onderhoud: het elektrische gedeelte van de aandrijving vergt geen speciaal onderhoud, waardoor een hybride-auto even gemakkelijk in onderhoud is als een conventionele auto.

Minder vervuiling, meer voordelen

Voor iedereen die schoner en zuiniger wil rijden, is een hybride-auto beslist het overwegen waard. De aanschafprijs wordt in veel gevallen gecompenseerd door lagere brandstofkosten, minder wegenbelasting en fiscale voordelen. Verder onderscheiden hybrides zich door een comfortabel rijgedrag: ze zijn stiller, terwijl de combinatie van een elektromotor en een verbrandingsmotor zorgt voor een uitzonderlijk soepele acceleratie en een hoog prestatieniveau.

Samengevat zijn de drie belangrijkste voordelen van een hybride-auto:
Kostenbesparing Hybrides vallen in een aanzienlijk lagere tariefschaal voor de wegenbelasting en zijn een stuk zuiniger dan auto's met een benzine- of dieselmotor.
Maximale mobiliteit Hybrides hebben onbelemmerde toegang tot Lage Emissie Zones (LEZ).
Milieuvriendelijk karakter Hybrides stoten aanzienlijk minder CO2 uit in de atmosfeer en hebben een veel lager brandstofverbruik.

Uit onderzoek blijkt verder dat hybride-rijders over het algemeen een veel rustigere rijstijl hebben dan bestuurders van conventionele auto's.

Gewone hybrides en plug-in hybrides: verschillen en gelijkenissen

Gewone hybrides - ook wel mild hybrids genoemd - hebben wel een elektromotor, maar deze dient uitsluitend ter ondersteuning van de verbrandingsmotor en kan de auto niet zelfstandig aandrijven. Een mild hybrid kan dus niet volledig elektrisch rijden. De plug-in hybride of full hybrid is hier in feite een doorontwikkeling van: deze mengvorm tussen een mild hybrid en een elektrische auto, ook wel PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) genoemd, maakt op een efficiënte manier gebruik van een benzinemotor ter ondersteuning van de elektromotor, maar kan over een beperkte afstand ook volledig elektrisch rijden. Dit type hybride beschikt over een oplaadaansluiting waarmee het mogelijk is de batterijen bij te laden als de auto niet wordt gebruikt. Zo kan het elektrische bereik maximaal worden benut om het brandstofverbruik tot een minimum te beperken.

Het grote verschil tussen een gewone hybride en een plug-in hybride is dus dat de laatste niet puur afhankelijk is van de verbrandingsmotor voor het opladen van de accu's en daardoor ook volledig elektrisch kan rijden. Ten opzichte van een elektrische auto biedt hij als voordeel dat de bestuurder zich geen zorgen hoeft te maken dat hij met lege batterijen komt te staan als hij lange afstanden moet afleggen.

Vriendelijk voor het milieu

Plug-in hybrides combineren de onbeperkte inzetbaarheid van een conventionele auto met het milieuvriendelijke karakter van een elektrische auto. Dankzij de aanwezigheid van een oplaadaansluiting bieden ze de mogelijkheid om puur elektrisch, en dus emissievrij, te rijden. En bij gebruik van de verbrandingsmotor liggen de CO2-emissie en het brandstofverbruik een stuk lager dan bij een conventionele auto: een middelgrote gezinsauto heeft een gemiddelde CO2-uitstoot van 90 g/km, een waarde waar geen vergelijkbare benzine- of dieselauto aan kan tippen. Als alle personenauto's in België die rijden op fossiele brandstoffen zouden worden vervangen door hybrides, zou de jaarlijkse CO2-uitstoot met ettelijke miljoenen tonnen verminderen door de besparing op het brandstofverbruik dankzij de aanwezigheid van de elektromotor. Zijn directe voordelen bewijst de hybride-technologie met name in het stadsverkeer, waar de stille, emissieloze elektromotor een waardevolle bijdrage levert aan het tegengaan van de luchtverontreiniging.

Hybride-auto’s

In 2020 lanceerde Fiat twee hybridemodellen: de Panda en de 500 Hybride. Deze auto’s moesten bestuurders in heel Europa de kans bieden om eigenhandig kennis te maken met de voordelen van elektrische mobiliteit en ze zijn ook in dat opzet geslaagd. Beide modellen, uitgerust met het krachtige 12-volts BSG-systeem (Belt-Driven Starter Generator of riemaangedreven startmotor en dynamo), openden voor Fiat de weg naar een volledig elektrisch voertuigengamma.

De BSG-architectuur maakt haar belofte volop waar en biedt tastbare voordelen voor elke bestuurder. Concreet biedt de kleine elektromotor ondersteuning aan traditionele verbrandingsmotoren, wat resulteert in vlottere en stillere rijprestaties. Hij levert een extra dosis kracht bij het herstarten en een kleine boost bij het accelereren. Dit zorgt enerzijds voor een vlottere werking van het start-stopsysteem, bijvoorbeeld aan verkeerslichten of bij moeizaam verkeer, en anderzijds voor een eenvoudige en efficiënte reductie van het brandstofverbruik en de CO₂-uitstoot.

In 2022 bouwt Fiat voort op zijn stevige basis en voegt het twee hybridemodellen toe aan zijn gamma elektrische voertuigen: de Tipo en de 500X. Allebei bieden ze een antwoord op de vraag van bestuurders naar ruime en veelzijdige voertuigen. Dankzij baanbrekende technologie met hetzelfde 12V-BSG-systeem en een 48V-elektromotor die tot 15 kW vermogen genereert, halen zowel de Tipo als de 500X op diverse manieren voordeel uit hun elektrificatie.
Daarnaast kunnen hybride-auto's toegang bieden tot verkeersluwe zones in grote steden. Bovendien, en zeker niet onbelangrijk, kunnen ze zorgen voor een tot 10% lager brandstofverbruik*. Ze zijn dus niet alleen goed voor het milieu maar ook voor uw budget.
*In vergelijking met de 1.0 liter 120 pk benzinemotor

De elektromotor bij de Tipo en de 500X bevindt zich tussen de verbrandingsmotor en de aandrijflijn. Die plaatsing is van belang om de voordelen en de extra kracht van elektrificatie te koppelen aan het comfort en het rijgevoel van de conventionele motor. Het vermogen van de elektromotor (15 kW) is stand-by voor het vlotter in- en uitschakelen van het start-stopsysteem en voor vlottere schakelbewegingen, wat resulteert in een stillere en soepelere rijdynamiek. Dankzij de e-motor kan de auto gedurende korte periodes en bij lage snelheid zelfs uitsluitend elektrisch rijden.

In tegenstelling tot plug-inhybrides zijn de nieuwe hybrides van Fiat niet afhankelijk van het elektriciteitsnet. Het laden van de batterij gebeurt op twee manieren. De eerste is via e-coasting, het geautomatiseerd ontkoppelen van de motor en de aandrijving wanneer het voertuig vaart mindert. De tweede is regeneratief remmen: de elektromotor gebruikt het negatieve koppel uit het remproces om te herladen. Bij de hybridemodellen van Fiat optimaliseert de elektromotor ook de werking van de verbrandingsmotor, wat resulteert in een betere rijbeleving en een verhoogde rijdynamiek. Het vermogen van 15 kW stuurt bij het optrekken extra koppel naar de wielen voor een ogenblikkelijke acceleratie, terwijl het voertuig bij het remmen soepeler en efficiënter vertraagt.

De hybride architectuur die ontwikkeld werd door Fiat biedt unieke mogelijkheden op het vlak van elektrisch rijden, afhankelijk van de rijomstandigheden en de laadstatus van de batterij:
 
E-creeping: het voertuig kan traag bewegen in puur elektrische modus door het rempedaal te lossen wanneer de verbrandingsmotor uitgeschakeld is.
 
E-launch: het voertuig kan starten op de elektromotor, met de verbrandingsmotor uitgeschakeld, door het rempedaal te lossen en het gaspedaal te gebruiken
 
E-queuing: uitermate geschikt bij hoge verkeersdrukte, het voertuig maakt gebruik van stop&go in combinatie met e-creeping.
 
E-parking: alle parkeermanoeuvres in eerste versnelling en in achteruit gebeuren uitsluitend op de elektromotor.
 
Deze mogelijkheden introduceren op een handige manier elektrische mobiliteit in het leven van bestuurders en ze vormen een nieuwe stap in het traject van Fiat naar een volledig elektrisch gamma. Achter het stuur van deze nieuwe hybrides oogt de toekomst mooier en groener.

ONTDEK DE NIEUWE 500X HYBRID

efs
Ontdek

ONTDEK DE NIEUWE TIPO HYBRID

sfe
Ontdek

ONTDEK DE NIEUWE PANDA HYBRID

gdfg
Ontdek

ONTDEK DE NIEUWE 500 HYBRID

sdf
Ontdek