ELEKTRISCHE AUTO'S: VANDAAG OF MORGEN? DE PLANNEN VAN FIAT

Fiat gelooft in de toekomst van de elektrische auto en heeft besloten de gemiddelde CO2-uitstoot van de FCA-groep drastisch te verlagen op weg naar het uiteindelijke doel van nul emissies.
Daarom heeft FCA dit voorjaar in Genève de nieuwe Fiat Centoventi gepresenteerd, een elektrische conceptauto in de vorm van een ultracompacte crossover waarmee de basis wordt gelegd voor wat de auto van de toekomst zou kunnen zijn. Het op emissieloze en duurzame mobiliteit gerichte platform biedt plaats aan een totaal van maximaal vier batterijpakketten, met elk een bereik van 100 kilometer. Tussen de zetels vooraan en de achterbank kan nog een vijfde batterijpakket worden bijgeplaatst.
Maar FCA's elektrische toekomst rust op meer pijlers dan alleen de Fiat Centoventi. Zeker op korte termijn is de geheel nieuwe elektrische Fiat 500, die zijn debuut zal maken in 2020, veel belangrijker. Het gaat hierbij om een volledig elektrische versie van de 500, zonder ondersteuning van een benzine- of dieselmotor.  

OP WEG NAAR ELEKTRISCH RIJDEN

Elektrische auto's staan volop in de schijnwerpers als antwoord op de milieu- en klimaatproblematiek. Met het oog daarop wordt de verkoop ervan in steeds meer landen bevorderd met uiteenlopende stimuleringsmaatregelen. Dat maakt de opkomst van de elektrische auto tot een van de belangrijkste actuele trends in de auto-industrie.
Maar waaraan dankt de elektrische auto nu precies zijn stijgende populariteit?
Anders dan traditionele of hybride auto's rijden elektrische auto's niet geheel of gedeeltelijk op benzine of andere brandstoffen, maar volledig op elektriciteit. Ze hebben dan ook geen enkele vervuilende invloed op hun omgeving. Ze zijn in principe ook volkomen stil, maar uit veiligheidsoverwegingen zijn fabrikanten verplicht hun elektrische modellen wel enig geluid te laten produceren zodat ze voor andere weggebruikers hoorbaar zijn.
Elektrische auto's worden soms aangeduid met de afkorting BEV (Battery Electric Vehicle), wat aangeeft dat de elektrische stroom waar ze op rijden afkomstig is uit oplaadbare batterijen aan boord. Dat opladen kan plaatsvinden aan een openbare laadpaal op straat of via een thuislader. Ook steeds meer tankstations, met name langs de snelweg, bieden een laadvoorziening, evenals parkeergarages, hotels, restaurants en andere locaties.
De oplaadduur is uiterst variabel, afhankelijk van de gebruikte oplaadtechniek en het vermogen en de capaciteit van het batterijpakket.

ELEKTRISCHE AUTO: GOED VOOR HET MILIEU EN DE GEBRUIKER

Elektrische auto's bieden diverse voordelen, niet alleen voor het milieu, maar ook voor de gebruiker. De belangrijkste daarvan hebben we hieronder op een rijtje gezet.

1. Vrije toegang tot milieuzones
Omdat ze geen vervuilende uitlaatgassen uitstoten, hebben elektrische auto's doorgaans vrije toegang tot milieuzones in stadscentra en stedelijke gebieden. (De regelgeving kan per land of gemeente verschillen en in sommige landen en steden is hoe dan ook een vergunning vereist.)
2. Lagere kosten per kilometer
De kosten voor het opladen van de batterijen zijn veel lager dan die voor een volle tank benzine of diesel. Gemiddeld liggen de kilometerkosten lager dan 1 euro per 100 km, wat vijf keer minder is dan voor andere brandstoffen.
3. Rijgemak
De elektrische auto heeft een ideaal rijkarakter voor stadsgebruik: even het gaspedaal intrappen is voldoende voor een soepele en vlotte acceleratie.
4. Comfort
De elektrische auto is fluisterstil: de aangename rust in de auto vermindert de stress tijdens het rijden aanzienlijk.
5. Onderhoud
De techniek van een elektrisch aandrijfsysteem is veel eenvoudiger dan die van een conventioneel aandrijfsysteem. De auto heeft minder componenten die onderhoud vragen en minder vloeistoffen die op peil moeten worden gehouden. Dankzij het regeneratief remmen op de motor worden ook de remmen minder intensief gebruikt dan bij een auto met verbrandingsmotor.

OPLADEN VAN DE BATTERIJEN

Een van de grootste uitdagingen voor fabrikanten van elektrische auto's is de ontwikkeling van batterijen die een grote actieradius mogelijk maken en geschikt zijn voor snel opladen. Voor moderne elektrische auto's worden meestal lithiumbatterijen gebruikt, die zich kenmerken door een relatief lange levensduur. De oplaadduur van de batterijen van een elektrische auto varieert naargelang het type batterij en laadkabel.
Voor het opladen bij een laadstation is een laadpas nodig, die bij allerlei soorten aanbieders verkrijgbaar is. De gebruiker kan meestal kiezen voor een pas met of zonder abonnement. Bij een pas met abonnement betaalt hij een lager stroomtarief. Gebruikers met een woning die zich daartoe leent, kunnen ook een thuislader aanschaffen of huren. Het is ook mogelijk de batterijen op te laden via een aangepast stopcontact, waarbij de betaling plaatsvindt via de elektriciteitsrekening. De stroomkosten variëren van zo'n 3 euro per 100 km bij thuis opladen tot 6 euro bij opladen aan een openbare laadpaal en 9 euro bij snelladen bij een laadstation.

OPLAADMETHODES

Hoe lang het duurt om een elektrische auto op te laden hangt af van de capaciteit van de batterijen. En van het vermogen van het laadpunt en het maximaal laadvermogen van het oplaadsysteem van de auto (de ‘on-board charger' of boordlader).
De eenvoudigste manier om een elektrische auto op te laden, is thuis via een aangepast stopcontact of een thuislader. Voor een thuislader heeft de gebruiker een eigen parkeerplaats of garage nodig. In andere gevallen kan hij gebruikmaken van een openbare oplaadpaal op straat. Snel opladen onderweg is mogelijk bij een snellaadpaal met een vermogen van 50 tot 150 kW, die meestal zijn te vinden bij grotere tankstations langs de snelweg en op druk bezochte locaties als bijvoorbeeld winkelcentra.
Voor het opladen worden verschillende technieken gebruikt: Mode 2, 3 en 4.
Mode 2 en 3 maken gebruik van wisselstroom en worden gebruikt voor laden via een stopcontact of thuislader en voor sommige laadpalen. Mode 2 is erg traag: het kan wel 12 uur duren voordat het batterijpakket volledig is opgeladen. Bij Mode 3 laden ligt de snelheid hoger, maar hiervoor is een aangepaste laadkabel en een speciale stroomaansluiting nodig. Mode 4 wordt gebruikt voor snelladen bij laadpalen: met deze laadtechniek, waarbij wordt geladen met gelijkstroom, is het mogelijk de batterijen in ongeveer een half uur tot zo'n 80% op te laden. Ongeacht de gebruikte methode worden de oplaadtijden ook beïnvloed door factoren als de buitentemperatuur en het laadniveau en de conditie van de batterijen.

FIAT GAAT ELEKTRISCH

Fiats toekomst zal in toenemende mate elektrisch zijn. Het jaar 2020 vormt daarvoor het omslagpunt. De introductie van de emissieloze variant van de 500 vormt een onderdeel van een groot nieuw project, dat ook voorziet in een elektrische generatie van de Panda. Deze nieuwe, volledig elektrische versie van de 500 zal worden uitgerust met accu's die zijn ontwikkeld in samenwerking met Samsung en de auto zal worden gebouwd in de Mirafiori-fabriek in Turijn, waar inmiddels druk wordt gewerkt aan het gereed maken van de productielijnen. Hij zal zijn debuut maken in 2020.

De nieuwe Fiat 500 “la Prima”

Het icoon dat sinds 1957 voor verandering staat, is nu klaar om u het volgende decennium binnen te rijden met enkele unieke kenmerken.
Ontdek meer

FIAT Answers

Bekijk de video’s die Fiat maakte om elke twijfel weg te nemen omtrent elektrisch rijden.
Ontdek meer

Fiat Electric Hub

Ontdek wat elektrisch rijden echt betekent, neem al uw twijfels weg en maak kennis met alle voordelen en economische besparingen.
Ontdek meer

Voor meer informatie

De meest gestelde vragen met duidelijke antwoorden tonen de impact die een elektrische Fiat heeft op uw dagelijkse reizen en leven.