Placeholder image

Q&A

Q&A

Waarom wordt gezegd dat hij de ziel van de oude 500 heeft?

U herkent de wagen makkelijk als een 500 maar toch is hij helemaal nieuw. Ruimer, maar met dezelfde eigenschappen, een nieuwe persoonlijkheid en meer uitstraling. De nieuwe Fiat 500 bouwt verder op de elementen van de vorige generaties. Zo blijft hij de iconische stadswagen, met dezelfde eigenschappen qua stijl en uitgepuurd design. In alle omstandigheden klassiek en cool tegelijk.

Wat zijn de belangrijkste technische kenmerken?

De belangrijkste technische kenmerken zijn:
- Autonomie: tot 320 km WLTP in gecombineerde cyclus*
- Snelladen standaard: 85kW.
- Combo 2 slimme oplaadpoorten.
- 11kW AC met aanboordlader.
- EV Driving Cockpit voorverwarming en oplaadschema.
- Gloednieuw infotainment systeem met online diensten.
- Autonomous Driving level 2.

Op welke manier is hij groter dan de huidige 500? Hoe wordt dat vertaald in meer ruimte?

De nieuwe Fiat 500 is 61mm langer, heeft 22mm meer wielbasis, is 56mm breder, tot 17’’ wielen. 42mm extra binnenbreedte aan de voorstoelen, 10mm meer hoofdruimte aan de voorstoelen en 4.2 l extra opbergruimte, dankzij de nieuwe centrale console.

Wat is de autonomie van de nieuwe 500?

Tot 320 km in WLTP gecombineerde cyclus*, in normale weersomstandigheden.

Is de snellader standaard en beschikbaar op alle modellen?

Op «la Prima» is de snellader standaard (tot 85 kW). De overige modellen van het nieuwe Fiat 500-gamma worden later dit jaar voorgesteld.

Denkt u dat er in uw gamma vroeg of laat ook een ‘lager’ model komt?

U hebt net de «la Prima» ontdekt, het toppunt van stijl van de nieuwe 500-reeks. Er komt nog een compleet nieuw 500-gamma dat later dit jaar wordt voorgesteld.

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen de “Opening Edition” en de “normale” versie?

«La Prima» wordt het toppunt van de nieuwe 500, met alle nieuwigheden van het merk wat betreft stijl en technologie die beschikbaar zijn voor deze wagen. De ‘opening edition’ kreeg enkele exclusieve kenmerken zoals het motorkap-monogram, de exclusieve interieurs met ledervrij dashboard en stoelen en een genummerde plaat voor de eerste 500 exemplaren in de belangrijkste landen. Het nieuwe Fiat 500-gamma wordt later dit jaar voorgesteld.
* De gegevens over de autonomie van de elektrische motor zijn het resultaat van prehomologatietests en werden bepaald volgens de WLTP-testprocedures. Deze preliminaire waarden kunnen afwijken van de officiële goedgekeurde eindwaarden.

In hoeveel kleuren is de opening edition beschikbaar? Hoeveel kleuren zijn er voorzien voor de “normale” wagen?

New Fiat 500 «la Prima» zal beschikbaar zijn in drie gloednieuwe kleuren, stuk voor stuk geïnspireerd door de natuur: Mineral Grey (metalic) dat voor de Aarde staat, Ocean Green (micalized) dat voor de zee staat en Celestial Blue (tricoat) als hulde aan de hemel. De kleuren voor het nieuwe 500-gamma worden later dit jaar voorgesteld.

Waarom wordt de nieuwe Fiat 500 enkel als cabrio voorgesteld?

De nieuwe Fiat 500 cabrio is de meest iconische vorm van onze juweeltje. Dat is meteen de reden waarom we besloten hebben om de nieuwe Fiat 500 in z’n mooiste ‘outfit’ te tonen: «la Prima» cabrio. Het is de enige elektrische cabrio met 4 stoelen, beschikbaar in Europa.

Zal hij een Seaqual interieur krijgen, zoals de Hybrid?

De nieuwe Fiat 500 «la Prima» krijgt een gloednieuw premium ledervrij interieur. De rest van het nieuwe Fiat 500-gamma wordt later dit jaar voorgesteld.

Zal de nieuwe Fiat 500 ook beschikbaar zijn in een hatchback-versie? Wanneer zal die versie op de markt komen?

U hebt net de nieuwe Fiat 500«la Prima» cabrio ontdekt, de meest iconische uitvoering van ons nieuwe pareltje. Dit is nog maar de eerste stap in de lancering van de nieuwe 500. Alle details over de volgende stappen worden later dit jaar bekendgemaakt.

Biedt de nieuwe Fiat 500 de “One pedal driving” ervaring?

De nieuwe Fiat 500 is uitgerust met een EV-mode selector die de bestuurder 3 keuzes biedt om de meest geschikte rijstijl te vinden: NORMAL, RANGE en SHERPA. De NORMAL-mode biedt een rijstijl die zo nauw mogelijk aansluit bij die van wagens met een klassieke brandstofmotor, met een verminderde tussenkomst van het EV regeneratie-effect op het rempedaal.
De RANGE-mode daarentegen biedt wel de ONE PEDAL DRIVE ervaring, die de regeneratie optimaliseert door het combineren van de klassieke versnelling via het rechterpedaal, met een veel hogere graad van snelheidsafname dan in een traditionele wagen.
Wanneer de bestuurder zijn voet van het pedaal haalt, vertraagt de wagen sneller dan een wagen met een klassieke brandstofmotor, zelfs tot stilstand in sommige omstandigheden.
De bestuurder moet wel nog het rempedaal gebruiken om tot volledige stilstand te komen, en eenmaal hij daaraan gewend is, zal hij enkel nog het rempedaal moeten indrukken bij noodsituaties, zodat hij steeds minder vaak de rechtervoet zal moeten switchen van het ene naar het andere pedaal.
De SHERPA-mode optimaliseert de restcapaciteit van de batterij, via een zachtere en lagere reactie van het gaspedaal, een begrensde maximumsnelheid aan 80 km/u en het automatisch uitschakelen van airco en andere functies (zetel-, voorruit- en spiegelverwarming), al kan de bestuurder deze wel steeds inschakelen.

Wat is de prijs van «la Prima»?

De prijs van «la Prima» cabrio is €37.900 in België (nationale overheidspremies niet inbegrepen)

Batterij

Wat is de autonomie van de batterij*?

De nieuwe Fiat 500 is uitgerust met een 42 kWh batterij, goed voor 320km in WLTP-omstandigheden.
De gegevens over de autonomie van de elektrische motor zijn het resultaat van prehomologatietests en werden bepaald volgens de WLTP-testprocedures. Deze preliminaire waarden kunnen afwijken van de officiële goedgekeurde eindwaarden.

Voor welk type batterij hebben jullie gekozen?

We gebruiken een Lithium-Ion, Gen 3a; kathode NMC, anode Graphite.

Waar werden de batterijen in de auto gemonteerd?

Het batterij-pakket werd geïntegreerd in het chassis, onder de onderplaat van de auto, dus zonder enig gevolg voor de binnenruimte of de bagageruimte.

Hoe lang duurt de garantie op de batterij?

We bieden de nieuwe Fiat 500-klant een garantie van 8 jaar of 160.000 km (de garantie verloopt bij het bereiken van de eerste van deze twee voorwaarden) met een SOH van 70%.

Heeft de auto een warmtepomp?

De auto is uitgerust met een hoogspanningsverwarming. Voor landen met koude weersomstandigheden kan de auto eveneens optioneel uitgerust worden met zetelverwarming vooraan, die instant warmtecomfort biedt en het gebruik van de hoogspanningsverwarming reduceert.
Cockpit-voorverwarming is eveneens beschikbaar, waardoor de wagen een comfortabele binnentemperatuur biedt wanneer hij aangekoppeld is, voor u ermee start.

Een app-dienst met betrekking tot het vinden van oplaadpunten?

Uiteraard! Een white label-app die rechtstreeks geïntegreerd wordt in de FIAT-app stelt u in staat om oplaadpunten te vinden, te boeken en te betalen. Er zal in Europa een beschikbaar netwerk zijn van meer dan 130.000 oplaadpunten.

Toont het navigatiesysteem ook oplaadpunten? Of routes met oplaadpunten?

Het navigatiesysteem toont de oplaadpunten en het is mogelijk om het dichtstbijzijnde oplaadpunt te vinden, in functie van het batterijverbruik en het soort route dat u volgt.

Wie produceert de batterij? En wie levert ze?

De batterij wordt geleverd door SAMSUNG.

Wat als de batterij na 1 jaar niet meer werkt?

De batterij heeft een garantieperiode van 8 jaar

Welk type plug is voorzien voor het oplaadpunt?

De nieuwe 500 «la Prima» is uitgerust met een Combo Plug (CCS2), met inbegrip van een type 2 connector die geschikt is voor zowel AC laden op openbare plaatsen als voor DC snelladen. De type 2 Plug is het meest gebruikte en voorkomende type en bovendien de standaard in Europa.

Hoe werkt de SHERPA-mode?

De Sherpa-mode kan op elk moment worden ingeschakeld om de restcapaciteit te optimaliseren. In die mode, wordt het energieverbruik beheerd door de snelheid, de versnelling, HVAC en andere functies te controleren met de bedoeling de capaciteit te maximaliseren.

Herladen

Kan ik met de wallbox snelladen in DC en zo ja, hoe lang duurt dit?

Nee. De wallbox werkt enkel voor AC thuisladen, en dit tot maximaal 7.4kW (ongeveer 6u voor compleet laden) met de Easy Wallbox en tot 11kW (ongeveer 6u voor compleet laden) voor de smart connected wallbox (max. oplaadvermogen hangt af van nationale regels). Snelladen in DC kan enkel buitenshuis, via publieke snellaadpunten, waarvoor de nieuwe 500 La Prima reeds voorzien is van de juiste plug en oplaadsoftware. Snelladen duurt ongeveer 5 minuten voor dagelijks gebruik (50km) en 35 minuten voor 80% van een complete oplaadbeurt.

Hoe snel gaat het opladen, thuis en bij een publiek oplaadpunt?

Er zijn meerdere oplaadopties voor de nieuwe 500, die allemaal standaard zijn voor “la Prima» :
- Thuisladen (tot 3 kW AC) met een mode 2 oplaadkabel– Tijd van 0% tot 100% opgeladen: 15h15’
- Publiek oplaadpunt (11 kW AC) met een mode 3 oplaadkabel– Tijd van 0% tot 100% opgeladen: 4h15’
- Snelladen (85 kW DC) met de kabel reeds aangesloten op de oplader – Tijd voor 80% oplading: 35’ (de 35' geldt niet voor opladen van 20% tot 100%). Met deze oplossing kan u opladen voor dagelijks gebruik (50km) in 5 minuten.

Hoe lang is de Mode 3 kabel?

De kabel is ongeveer 6m lang.

Wat betekent Bluetooth connectiviteit op de Easy Wallbox?

De Bluetooth connectiviteitsfunctie van de Easy Wallbox stelt de gebruiker in staat om het maximaal beschikbare vermogen in te schakelen voor het dynamisch oplaadbeheer, dagoplaad-timer, data tracking (oplaadvermogen/timing/duur), reboot, enz.

Is de wallbox in de prijs van de nieuwe Fiat 500 inbegrepen?

Ja de Easy Wallbox is inbegrepen in de prijs van ‘La Prima’. Het is een walbox met een ‘plug&charge’ systeem dat geen professionele installatie vereist, voor een gebruik van 2,3kW. De Easy Wallbox kan worden geüpgraded tot Mode 3, 7.4kW, goed voor een complete oplaadbeurt in ongeveer 6 uur.

Worden er bepaalde speciale of extra diensten of packs aangeboden bij de Wallbox?

De wallbox is inbegrepen in de prijs van «la Prima», samen met de Mode 3-kabel voor opladen aan publieke oplaadpunten. Extra diensten zullen laten dit jaar worden voorgesteld.

Motor

Met welk type motor is de nieuwe 500 uitgerust?

De nieuwe Fiat 500 kreeg een EDM (ELECTRIC DRIVE MODULE) met inbegrip van een E-Motor met permanente magneet en een versnellingsbak met een 9.6:1 koppel. Het motorvermogen is: 87 kW

Welke prestaties levert de auto?

Topsnelheid: 150 km/h (beperkt)
Optrekken: 9.0 sec 0-100 km/h, 3.1 sec 0-50 km/h
Onderhoud: 1 keer per jaar of per 15.000 km (het eerste geldt), net als ICE. Elk gepland onderhoud houdt ook controles in van de elektrische onderdelen en de hoogspanningsbatterij.
Onderhoudskost: de kosten van een gepland onderhoud zullen naar alle verwachting veel lager zijn dan die van een ICE model (tot -35%). Deze lagere kost is vooral het gevolg van de afwezigheid van vele onderdelen die een sterke impact hebben op de onderhoudskosten (motorolie, oliefilter, luchtfilter, antivrieskoelvloeistof, versnellingsbakvloeistof, ontstekingsbougies, aandrijfriemen, ontkoppeling, uitlaat, radiator (en leidingen), stuurbekrachtigingsvloeistof, alternator, startmotor).
Gebruikskosten: deze kosten zijn lager in vergelijking met een ICE-model dankzij de lagere energiekost, lagere kosten van geplande en extra onderhoudsbeurten en de gemiddeld lagere belasting in Europa voor het bezitten van een elektrisch voertuig.

Technologie – ADAS (Advanced Driver Assistance Systems)

Welke ADAS zijn standard bij de 500?

De starteditie van «la Prima» is uitgerust met de beste ADAS-technologieën op de markt, zoals:
- Autonomous Driving Level 2 (Fiat Copiloot)
- Autonome noodremregeling met detectie van voetgangers-- en fietsers
- Lane keep assist (op rijbaan blijven)
- Intelligente snelheidsassistent
- Attention assist (waakzaamheid bestuurder)
- Auto-koplampen aan
- Verkeersbordherkenning en informatie
- Noodoproep
- Blind spot detection (dodehoekdetectie)
- Elektrische noodrem
- 360° drone view parkeersensor
- HD-parkeercamera achteraan met dynamische roosterlijnen

Wat houdt level 2 autonomous driving in?

Level 2 autonomous driving (FIAT Co-piloot) controleert afstanden in lengterichting via de iACC (intelligent Adaptive Cruise Control) waarbij snelheid en afstand kunnen ingesteld worden, op basis van de geldende snelheidsbeperking. Lane Centering (midden van de rijbaan blijven) controleert in de breedte zodat het voertuig in het midden van de rijbaan blijft. iACC kan geactiveerd worden vanaf 30 km/h en blijft werken tot volledige stilstand. Lane Centering kan geactiveerd worden vanaf 60 km/h. We zijn de eersten die dit type technologie aanbieden op een stadswagen.

Zullen de ADAS-functies beschikbaar zijn vanaf de lancering?

De belangrijkste ADAS-functies, zoals de copiloot (Level 2 Autonomous Driving) zullen standaard beschikbaar zijn bij de «la Prima».

Infotainment

Wat zijn de belangrijkste innovaties van het nieuwe infotainment systeem?

Het gloednieuwe UConnect 5 infotainment systeem werd ontwikkeld om de inzittenden een gebruikservaring te bieden, vergelijkbaar met die van een smartphone: groot touch screen (10.25’’) met smartphoneprojectie (Android Auto en Wireless CarPlay); snellere connectiviteit (koppeling in minder dan 5 sec); content mix&match om zo uw eigen interface te bouwen (tot 3 widgets per pagina, met maximaal 5 pagina’s, personaliseer uw snelacties op de eerste laag); ingebouwde navigatie door Tom Tom, met hoogwaardige stemherkenning. Een compleet TFT 7’’ instrumentencluster op HD-display, driving, entertainment, actieve veiligheid, navigatie, telefoon & media-informatie. De geavanceerde processor verzekert snelle en vlotte bewegende beelden.

Is het nieuwe infotainmentsysteem standaard bij de nieuwe 500?

Het nieuwe infotainmentsysteem is standaard bij «la Prima».

Kan het nieuwe system geüpgraded worden vanop afstand?

Updates van het nieuwe infotainmentsysteem gebeuren via over-the-air technologie.

Kan ik mijn smartphone snoerloos opladen?

Ja! Dankzij de snoerloze smartphone oplaadpad in het daarvoor voorziene opbergcompartiment.

Kan ik mijn smartphone snoerloos koppelen aan het systeem?

CarPlay is reeds beschikbaar voor een snoerloze connectie met het nieuwe UConnect 5 Infotainment systeem. Het infotainment systeem koppelt ook meteen met Android Auto Wireless.

Is het systeem uitgerust met CarPlay en Android auto? Is dit standaard?

Ja ze zijn standard bij «la Prima»

Wat kan ik nog meer doen met het nieuwe Infotainment systeem, dat niet mogelijk was met het vorige?

Uconnect 5, in combinatie met de Telematic Box Module, voorziet niet enkel de verplichte noodoproep-functie maar ook een aantal innovatie connectiviteitsdiensten:
- My Assistant: een system waarmee u kan praten met een assistent en om hulp vragen bij een defect of ondersteuning om problemen op te lossen. U zal ook een rapport via mail ontvangen waarin u een beeld krijgt van de huidige staat van uw voertuig.
- My Remote: hiermee controleert u het laadniveau van de batterij vanaf uw smartphone, plant u oplaadbeurten voor u wagen tijdens de meest geschikte uren of periodes, kent u de exacte locatie van uw wagen, vergrendelt en ontgrendelt u de deuren, zet u de lichten aan en uit en programmeert u de airco.
- My Car: om de conditie van uw wagen te controleren, door instant checks van verschillende parameters, van bandendruk tot geplande onderhoudsbeurten.
- My Navigation: zend via uw mobiele app uw bestemming naar het navigatiesysteem, bereken de route, check de verkeersdrukte, weersomstandigheden op uw route en de flitsers langs de weg. Het is ook mogelijk om nabijgelegen oplaadpunten op het scherm te tonen en grafisch op de kaarten de bereikbare zone te zien, op basis van het real-time batterijniveau. De kaarten zullen altijd bijgewerkt worden via automatische updates.
- My Wi-Fi: een echte hotspot die tot 8 elektronische toestellen simultaan connecteert met het net, alsof u thuis was. Met My Wi-Fi kan u ook interageren met uw wagen via de toonaangevende spraakassistentietechnologie van Amazon Alexa
- My Alert: dankzij deze dienst wordt u onmiddellijk verwittigd wanneer uw voertuig gestolen wordt. Wanneer de diefstal bevestigd wordt met een politieaangifte, gaat de veiligheidsklantendienst aan de slag om de wagen te recupereren.

The nieuwe Fiat 500 «la Prima»- Opening Edition

Hoeveel exemplaren van de “Opening edition” zullen er beschikbaar zijn voor elke markt?

De eerste 500 klanten zullen een nieuwe Fiat 500 «la Prima» met de "la Prima 500e - 1 of 500" badge ontvangen. Al de daaropvolgende nieuwe Fiat 500 «la Prima» zullen geen "la Prima 500e - 1 of 500" badge hebben.

Zal hij op elk markt beschikbaar zijn?

«la Prima» Opening Edition zal beschikbaar zijn in Italië, Frankrijk, Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, België, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken, Noorwegen, Zweden en Portugal.

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van de nieuwe Fiat 500 «la Prima»?

«la Prima» Opening Edition is een full-option, beperkte editie met alle gloednieuwe uitrustingen. Het toppunt van de nieuwe 500-exclusiviteit en -innovatie. Hij heeft een unieke productconfiguratie voor heel Europa: 1 koetswerk (cabrio), 3 kleuren. Basis standaard kenmerken. EV specifieke kenmerken: snelladen 85kW, mode 3 laadkabel. Buitenkant: 17’’ lichtmetalen velgen met diamant patroon, LED koplampprojectoren, Fiat monogram-motorkap (specifiek voor de Opening Edition), specifieke plaat op C-pillar (specifiek voor de Opening Edition). Interieur/Comfort: elektronische handrem, Automatische airco, Keyless Go + Passive Entry, regensensor, snoerloos oplaadpad, ledrvrij stoelen en bekleed dashboard fascia. Infotainment: TFT 7’’ Display, Radio 10’’ Touch Screen NAV, Digital Audio Broadcast., Wireless CarPlay / Android Auto, Telematic Box Module. Veiligheid: Autonomous Driving Level 2, 6 Airbags, Intelligent Adaptive Cruise Control, Noodoproep, Traffic Sign Recognition & Information, Intelligent Speed Assist, Attention Assist (Drowsy Driver Detection), Autonomous Emergency Brake, Lane Keeping Assist, Blind Spot Detection, 360° Parking & Rear Camera.

Wat moet ik aankopen indien de opening edition uitverkocht is?

«la Prima» is nog maar het begin. Er komt een heel gamma van de nieuwe 500 uit, in de loop van het jaar. Het zal op een speciaal event worden voorgesteld.

Hoeveel kleuren?

Er zijn drie gloednieuwe kleuren beschikbaar: Mineral Grey (metallic) dat voor de Aarde staat, Ocean Green (micalized dat voor de zee staat en Celestial Blue (tricoat) als hulde aan de hemel. Alle drie geïnspireerd door de natuur.

Hoeveel interieurversies zijn er?

Er is één exclusief interieur met ledervrij dashboard fascia en dito stoelen met het Fiat-monogram.

Bestaat de Opening Edition enkel als Cabrio?

U ontdekte net de Fiat 500 «la Prima» cabrio, de meest iconische uitvoering van de 500. Dit is nog maar de eerste stap in de lancering van de nieuwe 500. Alle details over de volgende stappen ontdekt u later dit jaar.

Kan ik het nummer van mijn opening edition/La Prima kiezen?

Voor de belangrijkste landen garanderen we de exclusiviteit van de eerste 500 exemplaren van «la Prima». Dit doen we met een plaat met daarop “1 of 500” vertaald in de taal van het land waar de auto is gekocht. Dus, de auto’s zullen genummerd zijn, maar niet in oplopende volgorde.

Wat moet ik aankopen indien de opening edition uitverkocht is?

«la Prima» is de eerste stap in de lancering van de nieuwe Fiat 500. Het is ook het beste dat onze nieuwe parel te beiden heeft op vlak van stijl en technologie. In de loop van het jaar zullen we de rest van het gamma voorstellen. Wees gerust, er komt nog veel meer aan!

Hoeveel zal de nieuwe Fiat 500 «la Prima» kosten?

De prijs van de nieuwe Fiat 500 «la Prima» bedraagt € 37,900.
Omdat het een elektrische wagen is, geniet de nieuwe Fiat 500 «la Prima» van (subject to customer eligibility checks) lokale of nationale premies. Voor meer informatie: consulteer steeds de officiële websites van de bevoegde lokale of nationale instanties.