Placeholder image

TECHNOLOGIE

De nieuwe binnenkort beschikbare 500 «la Prima» zal de eerste kleine auto zijn met Level 2 Autonomous Driving, wat zorgt voor een superieur veiligheidsniveau in het stadsverkeer. Je auto zal je betrouwbare copiloot zijn: hij zal autonoom optrekken, afremmen en zich binnen het rijvak houden.



FIAT CO-PILOOT
De nieuwe binnenkort beschikbare 500 «la Prima» zal je woon-werkverkeer op vele manieren vereenvoudigen. Om te beginnen zal de auto de verkeersborden lezen en voorstellen welke snelheid je op die weg moet aanhouden. Zodra je eenmaal de snelheid en afstand met de knoppen op het stuur hebt ingesteld, zal het systeem vervolgens zelf de juiste afstand houden ten opzichte van je voorligger (vanaf 30 km/u) en stoppen als het verkeer dit vereist. Zo heb je altijd een betrouwbare medebestuurder aan je zijde.
Afbeeldingen zijn uitsluitend ter indicatie. De verkoop van de auto's is gepland voor oktober 2020.
VEILIG BINNEN JE BAANVAK
Wanneer je sneller dan 60km/u rijdt, zal de nieuwe binnenkort beschikbare 500 «la Prima» de witte lijnen op de weg herkennen en jou in het midden van het baanvak houden, zo worden lange ritten veiliger en minder stressvol.
EENVOUDIGER PARKEREN
Tijdens het manoeuvreren bij lage snelheid, zul je niet meer per ongeluk tegen een auto of muurtje botsen. Onder 13 km/u zullen de 360°-parkeersensoren met 11 sensoren aan de voor-, zij- en achterkant van de nieuwe binnenkort beschikbare 500 «la Prima», elk obstakel rondom je auto detecteren en vertellen hoe dichtbij een voorwerp achter de auto is.
GEEN DODE HOEKEN
Bij een snelheid tussen 15 km/u en 140 km/u zal de nieuwe binnenkort beschikbare 500 «la Prima» via een ultrasone sensor objecten kunnen detecteren in de dode hoeken naast en achter de auto en je waarschuwen met een geluidssignaal en een lampje op de zijspiegel.
ACHTERUITRIJCAMERA
De achteruitrijcamera zal een hoogresolutiebeeld van alles wat zich achter jou bevindt helder en scherp weergeven op het infotainmentscherm van de nieuwe binnenkort beschikbare 500 «la Prima». Het beeld zal met dynamische roosterlijnen worden geprojecteerd en een grafiek met middellijn zal het begeleidingspad aanpassen terwijl je aan het stuur draait, om de afstand goed te kunnen inschatten.
AUTOMATISCH REMMEN
De nieuwe binnenkort beschikbare 500 «la Prima» zal tot 130 km/u automatisch remmen om een botsing met een voorligger, voetganger of fietser te voorkomen of minder erg te maken. Eerst zal de auto je alleen waarschuwen met geluid en visueel signaal op het dashboard. Als je niet reageert, zal het systeem remmen om een mogelijke botsing te voorkomen of minder erg te maken.
BINNEN DE LIJNEN
De nieuwe binnenkort beschikbare 500 «la Prima» zal je helpen om niet per ongeluk de wegmarkeringen te overschrijden, zodat je in je baan blijft. Het stuur zal actief worden bediend om jezelf en anderen te beschermen. Wanneer de functie detecteert dat de auto onbedoeld buiten het rijvak dreigt te gaan, zal het je waarschuwen door middel van een zichtbaar, hoorbaar en voelbaar signaal (trillend stuur), opdat je de koers zou corrigeren.
WAKKER BLIJVEN
De nieuwe binnenkort beschikbare 500 «la Prima» zal je helpen om niet per ongeluk in slaap te vallen achter het stuur. Het systeem kan de eerste tekenen van vermoeidheid detecteren door zijwaartse bewegingen van het voertuig vast te stellen, waarna je het advies krijgt om een pauze te nemen. Er klinkt een geluid en er verschijnt een visueel signaal op het dashboard.
NOODOPROEP
In geval van een ernstig ongeval waardoor de airbags zijn uitgeklapt, zal het ingebouwde systeem van de nieuwe binnenkort beschikbare 500 «la Prima» automatisch een noodoproep sturen naar het Europese alarmnummer 112. Tegelijkertijd zullen de positie en status van de auto worden verzonden, zodat er sneller hulp kan komen. Ook zal er een SOS-knop binnen handbereik zijn (voor de binnenspiegel) om snel hulp te kunnen inschakelen.

Afbeeldingen zijn uitsluitend ter indicatie. De verkoop van de auto's is gepland voor oktober 2020.