De nieuwe Fiat Tipo 5-deurs en Station Wagon

maandag 2 mei 2016

• Na de vierdeurs-berline stelt Fiat de nieuwe Tipo 5-deurs en Station Wagon voor
• Ruimte, comfort, technologie : wagens aan de top van hun categorie
• Nieuw UconnectTM 7'' HD LIVE : een geïntegreerde tablet in de boordplank
• Reeds meer dan 35.000 Fiat Tipo 4-deurs verkocht in de EMEA regio
• Fiat Tipo 1.4 95 pk 5-deurs : vanaf €15.500 (€14.988 in Luxemburg)
• Fiat Tipo 1.6 MultiJet II ECO : 89 g/km CO2 (beschikbaar vanaf de zomer 2016)

De Fiat Tipo-familie was dé publiekstrekker op de Fiat-stand, in maart 2016, op het afgelopen Salon van Genève, met de voorstelling in wereldpremière van de versies 5-deurs en Station Wagon. Deze lancering betekent de grote terugkeer van het merk Fiat in het segment van de compacte berlines met een aanbod dat zich toespitst op het hart van de markt, dankzij een eenvoudig maar uiterst compleet gamma dat tegemoet komt aan de eisen van particuliere klanten en bedrijven.

De 4-deurs versie werd eind 2015 gelanceerd (in januari 2016 op de Belux-markt) en deze werd reeds op meer dan 35.000 exemplaren verkocht in de EMEA regio : zijn commercieel succes is gebaseerd op een weldoordachte logica die een zeer ruim interieur koppelt aan een groot koffervolume, wat het merk toeliet opnieuw het berlinesegment te betreden in talrijke landen.

Dankzij deze troeven werd de Tipo-familie bekroond met de prestigieuze trofee « Autobest - Best Buy Car 2016 », toegekend door een internationale jury van 26 journalisten die de meest gereputeerde automagazines vertegenwoordigen. Deze onderscheiding beklemtoont de belangrijkste kwaliteiten van het model op het vlak van design, kwaliteit, comfort en moduleerbaarheid en bekroont het feit dat deze wagens een ongelofelijk veel product aanbieden gebaseerd op het concept « value for money », een cruciaal element in de strategie van het « functioneel » gamma van Fiat, samengevat in de slogan : « Hij vraagt weinig maar geeft veel ».

De Fiat Tipo 4-deurs, 5-deurs en Station Wagon delen dezelfde waarden maar staan voor verschillende persoonlijkheden, evenzo verschillend als de klanten die zij viseren, families, koppels met jonge kinderen of professionelen. Een extreem veiligheidsniveau indachtig beschikken alle Tipo's standaard over zes airbags en een waarschuwingscontrole voor wat betreft bandendruk. Op het vlak van standaard voorziene veiligheidsuitrusting vinden we verder nog de stabiliteitscontrole (ESC), die bepaalde functies integreert zoals een noodstopassistentie (PBA), ABS, Traction Control (TCS) alsook bijkomende assistentie voor het vertrekken op een helling (Hill Start Assist).

Optioneel is er de mogelijkheid om de Tipo uit te rusten met een Safety Pack, waarmee de actieve veiligheid van de wagen wordt verhoogd. Zo combineert het Safety Pack Plus een automatisch remsysteem met radar (AEBS - tussen 7-200 km/u), een snelheidsbegrenzer en een adaptieve cruise control.

De versie 4-deurs wordt gecommercialiseerd op de Belux-markt sinds januari, daar waar de nieuwe 5-deurs variant in juni zal worden gelanceerd, aan de prijs van €15.500 (€14.988 in Luxemburg) voor de versie 1.4 benzine 95 pk Pop (€13.200 nettoprijs, met een korting bij de lancering van €1.300 en een overnamepremie van €1.000).

De Tipo-familie werd ontwikkeld rond het concept « Skills, no frills » en combineert de historische sterke waarden van het merk Fiat ; functionaliteit, eenvoud en persoonlijkheid, om op die manier een product aan te bieden met een uitzonderlijke prijs/kwaliteitsverhouding.

Elegante en functionele wagens

De nieuwe Fiat Tipo 5-deurs is 4,37 m lang, 1,50 m hoog daar waar de versie Station Wagon 20 centimeter langer is ofwel 4,57 m, met een hoogte van 1,51 m, door de standaard voorziene dakrails. Het koffervolume behoort tot de beste van zijn categorie : 440 liter voor de versie 5-deurs en 550 liter voor het model Station Wagon, deze laatste beschikt eveneens over zeer praktische oplossingen om het bagagecompartiment zo moduleerbaar mogelijk te maken, en een uiterst flexibel gebruikscomfort te bieden, zoals het systeem Magic Cargo Space. De toegang van de koffer wordt vergemakkelijkt door een lage laaddrempel. De koffervloer is moduleerbaar in meerdere posities, teneinde de bagage zo optimaal mogelijk te kunnen stockeren : deze kan verlaagd worden om het koffervolume te vergroten of verder nog onder een hoek van 40° worden vergrendeld om op deze manier maximaal te kunnen genieten van de diepte van de koffer. Aan de zijkanten kunnen twee opbergvakken gebruikt worden voor de stockage van kleine objecten, deze compartimenten kunnen worden weggenomen om de ruimte alsnog te optimaliseren. De kofferhoes kan worden opgevouwen en onder de laadvloer worden weggeborgen. Twee lichtpunten, twee ankerpunten om bagage (bijvoorbeeld zakken) vast te maken en vier ankerpunten bevestigd op de koffervloer om de bagage vast te sjorren, dragen verder bij tot het gebruikscomfort van deze wagen. Mocht de 550 liter laadvolume van de Tipo Station Wagon niet volstaan, dan is het nog steeds mogelijk de achterzetels neer te klappen in een 60/40-configuratie om alzo een vlakke laadvloer te hebben om objecten te stockeren met een maximale lengte van 1,80 m.

Deze nieuwe modellen beschikken over uiterst robuuste ontworpen ophangingen, garanderen een uiterst nauwkeurige rijprecisie, een hoogstaande wegligging en een dito comfort : onafhankelijke McPherson-wielen vooraan en interconnecterende wielen achteraan. Deze twee systemen werden geoptimaliseerd om het gewicht te beperken en dragen bij tot de energetische efficiëntie van de auto, dit alles een hoogstaand gebruikscomfort indachtig.

In de EMEA regio is het gamma opgebouwd volgens een eenvoudige logica : drie koetswerkvarianten, drie uitrustingsniveaus, drie motortypes en drie types transmissie. De berline, de variant 5-deurs en de Station Wagon zijn beschikbaar in de versies Pop, Easy en Lounge. Het Euro 6 motorengamma omvat zowel benzine als diesels en op het vlak van transmissies, kan de Tipo voorzien worden van een manuele versnellingsbak, automatische versnellingsbak met dubbele koppeling of automaat met koppelconvertor, naargelang de motorisatie. Brandstofverbruik en emissies zijn uitzonderlijk laag, meer bepaald met de versie 1.6 MultiJet II ECO die amper 89 g/km CO2 uitstoot in het kader van een NEDC-cyclus.

Vanaf de ontwikkeling van het model werd speciale aandacht besteed aan de gebruikskosten (TCO), een zeer belangrijk gegeven zowel voor particuliere klanten als voor professionelen (bedrijven). De uitzonderlijke TCO-waarden voor de Tipo-familie werden mogelijk gemaakt dankzij een zeer redelijk brandstofverbruik in combinatie met zeer beperkte onderhouds-, reparatie- en gebruikskosten. Meer nog, een uiterst eenvoudig gamma en een zeer complete basisuitrusting maken het mogelijk een hogere restwaarde te bekomen op lange termijn. Specifiek voor de professionele klanten heeft Fiat « Business » versies ontwikkeld die voldoen aan de wensen van en FLEET-cliënteel.

Een volledig motorenaanbod met respect voor het leefmilieu.

De Fiat Tipo 5-deurs en Station Wagon zijn uitgerust met moderne benzine- en dieselmotoren (die allemaal beantwoorden aan de Euro 6-normen). Het gaat om volgende motoren :

• 1.3 MultiJet II turbodiesel met 95 pk (met manuele transmissie met vijf versnellingen)
• 1.6 MultiJet II turbodiesel met 120 pk (met manuele transmissie met zes versnellingen of automatische transmissie met dubbele koppeling)
• 1.4 Fire benzine met 95 pk (met manuele transmissie met zes versnellingen)
• 1.4 T-Jet met 120 pk (met manuele transmissie met zes versnellingen)
• 1.6 E-torQ met 110 pk (met automatische transmissie met zes versnellingen en koppelconvertor)

Een uiterst gevarieerd motorenaanbod dus, de familie Fiat Tipo maakt het mogelijk de wensen van elk type klant in te willigen. We onthouden het zeer lage brandstofverbruik en dito CO2 uitstoot op de varianten turbodiesel 1.3 MultiJet II (3.7 l/100 km en 99 g/km CO2) en 1.6 MultiJet II (3.7 l/100 km en 98 g/km CO2). Deze laatste zal eveneens beschikbaar zijn in ECO versie (vanaf de zomer 2016).

De versie ECO op de Tipo 1.6 MultiJet II 120 pk beschikt over het systeem Start&Stop, een intelligente alternator, een specifieke oliepomp, een elektronisch gecontroleerde brandstofpomp en een elektrische thermostaat. Een aerodynamisch pack vult deze versie verder aan; dit omvat het systeem AGS (Active Grille Shutter) dat de luchtstroom regelt naar het koelingsysteem door zich te openen of te sluiten zodat de motor steeds op de ideale temperatuur wordt gehouden. Meer nog, de beperking op het vlak van luchtcirculatie laat toe de aerodynamische coëfficiënt te verlagen, wat een gunstige invloed heeft op het verbruik. Aluminium 16'' velgen met lage weerstandcoëfficiënt en banden met lage weerstand vervolledigen het ECO pakket. Dankzij al deze voorzieningen noteert de Fiat Tipo 1.6 MultiJet II ECO uiterst lage CO2 waarden van 89 g/km in gecombineerde cyclus.

Toptechnologie

In een stijl die zo eigen is aan Fiat, werden de nieuwe varianten van de Tipo-familie voorzien van een reeks intelligente oplossingen die het leven aan boord voor de gebruikers aangenaam maken. Het gamma is zeer rijkelijk uitgerust vanaf het basisniveau. Op de modellen 5-deurs en Station Wagon, introduceert Fiat een nieuwe versie van het systeem UconnectTM 7'' HD LIVE, dat bestaat uit een aanraakscherm in hoge resolutie en ingebouwd werd in het centrale gedeelte van de boordplank, net zoals een tablet met een scherm dat over dezelfde functionele mogelijkheden beschikt als dat van een klassieke tablet. Dit systeem van de nieuwste generatie omvat een handenvrije Bluetooth-interface, audio streaming, SMS-lezer, en stemherkenning, AUX-ingang en USB met iPod-integratie, radiobediening op het stuur, en op aanvraag, een achteruitrijcamera en het nieuw geïntegreerd navigatiesysteem TomTom 3D.

Door middel van het gratis downloaden van de applicatie UconnectTM LIVE uit de App Store of de Google Play Store via de smartphone kunnen de gebruikers alle mogelijk functies van het systeem UConnectTM LIVE benutten, om in streaming muziek te beluisteren via Deezer en TuneIn, zich op de hoogte te houden van de recente nieuwsberichten via Reuters, over een interactieve navigatie te beschikken via TomTom LIVE of verder nog contact te houden met zijn of haar vrienden via Facebook Check-In en Twitter. De wagen kan nog op een meer econome en milieuvriendelijke manier worden gebruikt dankzij de applicaties eco:Drive en my:Car.

CarPlay en Android AUTOTM zullen eveneens beschikbaar worden in de loop van volgende maanden.

De Tipo-familie werd in Italië ontworpen door het Fiat Style Centre en ontwikkeld in Turkije in partnership met Tofas, één van de belangrijkste onderzoeks- en ontwikkelingscentra van FCA, die staat voor een team van 2.000 personen gedurende drie jaar. In deze tijdspanne werden de modellen getest over een totaal van 8,7 miljoen kilometers in de meest extreme klimaatomstandigheden, op elk mogelijk type weg en hoogte, alvorens de commercialisatie in meer dan 50 landen te starten in de EMEA regio. Het eindresultaat is een robuuste en betrouwbare auto, die geproduceerd wordt in één van de beste fabrieken op wereldvlak, deze van Tofas in Bursa (Turkije), die de gouden medaille mocht ontvangen volgens de classificatie van de « World Class Manufacturing ».

Specifieke versies voor de professionele klanten.

Fiat Chrysler Automobiles Belgium biedt eveneens « Business » versies aan voor de modellen Tipo 5-deurs en Station Wagon, bestemd voor de professionele gebruikers en voor de vloten van grote bedrijven. Deze versies werden ontwikkeld op basis van de modellen Easy en Lounge (uitsluitend beschikbaar met de motoren turbodiesel 1.3 MuliJet II en 1.6 MultiJet II), die dankzij hun lage CO2 uitstoot 90% fiscaal aftrekbaar zijn. Zij worden gekenmerkt door specifieke uitrustingspakketten, die beantwoorden aan de eisen van professionele gebruikers en bedrijven, en aangeboden aan uiterst competitieve prijzen.

Nota voor de journalisten: Alle details betreffende technische specificaties, prijzen en versies die gecommercialiseerd worden op de Belgische markt worden in een afzonderlijk dossier geleverd.

Brussel, 2 mei 2016