500L: A Fiat Design Approach

woensdag 18 april 2012

500L: a Fiat Design Approach

Na de wereldpremière op het Autosalon van Genève tonen we u vandaag het design van de nieuwe Fiat 500L zoals voorgesteld in de publicatie van “500L, a Fiat Design Approach”. Daarin krijgen lezers de kans om een buitengewoon creatieve ervaring op te doen door zich mee te laten voeren in het redeneerproces achter het hele project.

Doorheen de geschiedenis van Fiat loopt een rode draad die diverse momenten en ervaringen met elkaar verbindt; een reis waaraan tal van beroemde figuren hebben deelgenomen, omdat ze zich ervan bewust waren dat ze zo de toekomst van de auto mee zouden vormgeven.

Van Dante Giacosa tot de nieuwe koers die Fiat Design volgt onder leiding van Roberto Giolito; er is een constant engagement aanwezig om producten te maken die gekenmerkt worden door een uitgebreide knowhow op het vlak van techniek en design, en die bovenal bedoeld zijn om dat speciale “streven naar uitvindingen” te vrijwaren; een roeping die als één van de redenen wordt opgegeven voor het succes dat het Italiaanse design overal ter wereld kent.

Van de 600 Multipla uit 1956 – waaraan het project rond de 500L op spitsvondige wijze hulde brengt door de reproductie van bepaalde “archetypische” features voor een veelzijdig gebruik, maar ook door zijn speciale “morfologische” roots – tot de nieuwe 500 uit 1957, van de 127 uit 1972 tot de Panda uit 1980, van de Uno uit 1983 tot de Multipla uit 1998. Om de meest radicale en diepgaande innovaties beter te begrijpen, is er een duidelijke opeenvolging van “eerstes”, van echte en mooie mijlpalen in de identiteit van het merk Fiat.

Het 500-project is voor Fiat een belangrijke fase om zich als merk in een ruimere context te plaatsen. De weg die Fiat heeft ingeslagen vindt nu een natuurlijk en coherent vervolg in een monovolume zoals de 500L, die eens te meer de aandacht van het publiek opeist en het verlangen opwekt om de opeenvolgende ontwikkelingen van een nieuw geplande serie te ontdekken. De herkenbare fysionomie van de Fiat 500L wordt gekenmerkt door een koetswerk zonder scherpe randen en strakke lijnen, maar eerder met een voorkeur voor “zachtere” vormen. Anderzijds roept het “semantische” waarden op en verwijst het naar een “vreedzaam” en niet-agressief voorwerp dat populariteit “overstijgt” en meer in harmonie wil leven met de stad en de natuur.

Het Fiat 500L-project

De Fiat 500L is de vrucht van een reis waarop de ontwerpers van Fiat geconfronteerd werden met uitdagingen zoals technologische haalbaarheid, merkstrategie en studies die proberen te voorspellen welke relatie we in de toekomst met onze wagen zullen hebben. De ontwerpers proberen verder te gaan dan de vorm/functie-relatie en spitsen alle aandacht toe op de gebruikers en wat zij nodig hebben.

En inderdaad... Als we de nieuwe 500L bekijken, worden we ons bewust van hoe de legende, of liever de sterkte en de persoonlijkheid van het design van de wagen, een echte voedingsbodem voor het hele project wordt. Ons doel is om dat proces van merkidentificatie, waarmee een groot deel van de markt dankzij het succes van de Fiat 500 instemt, te vervolgen.

De Fiat 500L werd ontwikkeld in de sfeer van een nieuw Fiat-platform voor het B-segment. Het is een innovatieve wagen die een groter en gevarieerder publiek aanspreekt en die superieure normen stelt op het gebied van binnenruimte en comfort. En zo werd een buitengewoon functionele wagen geboren die kan “communiceren” met de gebruikers en hen duurzame kwaliteit biedt.

Vandaar het concept “space efficiency” (“ruimte-efficiëntie”), één van de fundamentele punten waarrond de designers van de Fiat Group hebben gewerkt toen ze het interieur van de 500L vormgaven. Een bestuurders- en passagiersruimte met een zee aan ruimte. Zo bedraagt de maximumbreedte binnenin liefst 1.456 mm (gemeten op schouderhoogte), terwijl de hoogte (van zetel tot imperiaal) 1.034 mm bedraagt (achterin zijn de afmetingen respectievelijk 1.387 mm en 993 mm). Daarnaast is er de indeling met tal van opbergvakken, de bijna 400 liter grote bagageruimte en het dashboard, dat speciaal bestudeerd werd om het instrumentenpaneel en de belangrijkste bedieningselementen voor audio- en IT-toestellen in twee aparte, maar aaneengrenzende zones onder te brengen.

Een van de bijzonderheden van de 500L, die al sinds het eerste ontwerp van het koetswerk nagestreefd wordt, is de zee aan binnenruimte. Die wordt gerealiseerd doordat de mechanische onderdelen nauwgezet worden samengepakt, zowel door de ontwerpers als de ingenieurs. Hoewel het algemene ontwerp van de architectuur de “cab forward”-principes volgt, ligt hier tevens de aanleiding om het koetswerk en de motorkap kleiner te maken. Op die manier wordt er binnen meer ruimte vrijgemaakt – vooral ter hoogte van de gordellijn en het dak – en springt vooral de “empatische” roeping van het design van de 500L in het oog, omdat dit de wagen nog ergonomischer maakt. Een ergonomie die de inzittenden niet zal ontgaan: een uitstekend zicht naar buiten en een grote lichtinval in het bestuurders- en passagierscompartiment, enerzijds dankzij het grootste dak in zijn categorie (met 1,5 m² aan glas) en anderzijds dankzij de mooi gesplitste en afgeslankte raamstijlen. Die bieden tevens duidelijke voordelen in het kader van actieve en passieve veiligheid.

Fiat 500L: "techno-logische" innovatie

Wanneer u de wagen gebruikt, maakt u natuurlijk ook gebruik van zijn functionele prestaties, en dus van alle materiële en immateriële componenten die u het leven eenvoudiger maken. De voorbije jaren volgden de innovaties elkaar in sneltempo op, waardoor technologie onontbeerlijk is geworden. Bovendien vertrouwt men steeds vaker op de functionaliteit van allerlei toestellen als een geruststellende factor die onlosmakelijk verbonden is met het psychofysische welzijn.

De Fiat 500L zit boordevol technologische snufjes; van de structuur van de veiligheidscel met zijn voorste dubbele stijlen, ontworpen conform de in de VS geldende normen voor crashtests en specifieke afmetingen van de gebruikte materialen, tot een nieuwe vloer die ook op de volgende generatie van modellen terug te vinden zal zijn. Op een soortgelijke manier gebruiken de systemen om een netwerkverbinding te maken, vereenvoudigde “mensvriendelijke” interfaces en een specifiek apparaat voor zelfdiagnose.

De afdeling Colour & Material van Fiat Group Automobiles heeft speciaal voor de 500L een specifieke studie uitgevoerd om mogelijke referentiescenario’s te rubriceren. Die werden onderzocht om geschikte formuleringen voor de sensorervaring te herstellen. Naast een aantal gepersonaliseerde opties, waaronder dertig chromatische koppelingen voor het lakken van het koetswerk en het dak, kunnen we door middel van dit onderzoek verschillende technologieën en productieprocessen toepassen die de kwaliteit en de waarde van de fysieke, tactiele en visuele eigenschappen van materialen, individuele uitrustingen en de afwerking nog verhogen.