TwinAir

Een gezond dieet op basis van innovatie gaf ons deze lichte, schone, eenvoudige en erg efficiënte motor.

Multiair

Het geheim van een levendige motor: lucht inademen, mengen met benzine en propere lucht uitademen.

Motoren

Beeld u het hart van de wagen in, maar dan met een nieuwe ziel. Schitterend en milieuvriendelijk. Eenvoudig en efficiënt.

X Methane

Van Turijn naar Rome met één volle tank. U vervuilt weinig, geeft weinig uit en parkeert zorgeloos in de schaduw van het Colosseum.

Easy Power GPL

Easy Power LPG is milieuvriendelijk, dat is een garantie. Probeer ’m zelf!

eco:Drive

De virtuele personal coach die u ecologisch en spaarzaam laat rijden.

Traction Plus

When the going gets tough, the tough keep going.

Dualogic

Automatisch of manueel? Wanneer het tijd is om te schakelen, is het belangrijk om de juiste keuze te kunnen maken.

GSI

Starten in de hoogste versnelling? Volgens GSI is dat geen goed idee.

Alternatieve brandstoffen

Continue verbetering in het gebruik van traditionele brandstoffen en van research naar het gebruik van alternatieve brandstoffen is een belangrijke uitdaging voor mobiliteit in de nabije toekomst.

i-Efficiency

Slimme mechanica, geniale vorm.

Elektronica

Rijden is een plezier. Maar het is nog leuker met handige technologieën die u daarbij helpen.

Erfgoed

Een fotoalbum vol goede ideeën.

Details

Aan de details werken om een efficiënt organisme te creëren, is het doel van onze research. Niets wordt over het hoofd gezien om de rijkwaliteit te verbeteren.

Een lange geschiedenis

Een lange geschiedenis van research & development is de beste basis om oplossingen te bedenken die tot op heden ondenkbaar waren.

Blue&Me TomTom

Verander van liedje, kies het restaurant, bel naar huis, bereken de afstand en verander nogmaals van liedje. Zonder dat u vergeet te rijden.

MultiJet

De stilste, zuinigste en schoonste dieselmotor. En de mooiste.

Start&Stop

Start wanneer u start. Stopt wanneer u stopt.

Turbo methaan

De compacte turbine die uw efficiëntie verhoogt.

X

X Methane

De milieuvriendelijkste brandstof en het enige echte alternatief voor oliederivaten. Methaan vermindert alle uitstoot (23 % minder CO2 dan benzine), met inbegrip van aromatische verbindingen, zoals benzeen en de meeste reactieve koolwaterstoffen die de vorming van ozon bevorderen. Het heeft potentieel als een hernieuwbare bron in de vorm van biomethaan en kost veel minder dan andere brandstoffen.
Bovendien kunt u ermee rijden in stedelijke gebieden met beperkingen om ecologische redenen. Het Fiat-gamma op basis van methaan is nu het grootste ter wereld: u kunt kiezen uit maar liefst vijf modellen.
Meer info over Natural Power: www.fiat.it

  • Fiat Doblò
  • Fiat Panda
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Blue&Me TomTom

De functies Eco en GSI wijzen u de juiste weg en tonen u hoe u die het best kunt berijden: naast de normale infotainmentfuncties (radio met CD-speler, handsfree telefoon, navigatiesysteem en boordcomputer) toont het systeem GSI-meldingen met tips om te schakelen en eco:Drive-informatie. Allemaal zonder dat u het stuur hoeft los te laten.
Meer info over Blue&Me™: www.blueandme.net

  • Fiat 500
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto

Easy Power GPL

Originele LPG-uitrusting: het systeem is door Fiat ontworpen, gemaakt en gegarandeerd met standaard uitgeruste kwaliteit en veiligheid. Bespaar jaarlijks tot 500/600 euro* (kost minder omdat deze brandstof een bijproduct is van de productie van benzine) en verklein uw CO2-uitstoot met 14 % in vergelijking met een benzinemotor met EasyPower LPG. Fiat Easypower, het grootste LPG-gamma ter wereld met keuze uit vijf modellen.
* Vergeleken met een benzinemotor – Panda, Grande Punto en Bravo – 15.000 km per jaar.

  • Fiat 500
  • Fiat Bravo
  • Fiat Panda
  • Fiat Punto

i-Efficiency

Motor en transmissie
Minder wrijving
Om de duurzaamheid en de efficiëntie te verhogen, en slijtage te verminderen: geoptimaliseerde slip, flexibele zuigerringen met lage wrijvingscoëfficiënt, motor- en versnellingsbakolie met een lage viscositeit en een oliepomp met variabele inhoud.

Optimalisatie van het verbrandingsproces
Om de meting van de verschillende inspuitingen nauwkeuriger te regelen: elektronisch bediende thermostaat (de wrijving is hoger wanneer de motor koud is, waardoor de motor meer verbruikt en vervuilt).

Slim beheer van het motorvermogen
Om alle gebruiken te optimaliseren: ECO-mode voor een optimale overdracht om het brandstofverbruik en de uitstoot te beperken; airconditioning met laag verbruik dat vermijdt dat u vermogen verliest.

Auto
Aërodynamisch

Om luchtwrijving en stijgkrachten tegen te gaan: spoiler, gestroomlijnde add-ons onder schokdemper; rijgedrag van de auto.

Banden
Om de contactweerstand met de grond te verminderen, het geluid te beperken en de vorming van fijn stof te voorkomen: banden met een lage rolcoëfficiënt.

Reductie van geluid en trillingen
Om de vorming van geluid te voorkomen of, indien onvermijdbaar, te absorberen: injectorcovers, banden met hoge demping en uiterst efficiënte geluidabsorberende kenmerken (voorruit met geluidisolerend PVB, ademend dak, met schuim gevulde voorpartij voor het A-segment). Al die kenmerken dragen bij tot het comfort en de stilte aan boord.

  • Fiat 500
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

MultiJet

De Common Rail-motor van de laatste generatie maakt een efficiënt beheer van brandstofinjecties mogelijk, waardoor nu 8 in plaats van 5 injecties (die elkaar snel opvolgen) per cyclus kunnen worden aangestuurd.
Met de MultiJet II, die nog stiller is dan zijn voorganger, bespaart u 3 % op uw brandstofverbruik en stoot u 20 % minder stikstofoxide uit.

Eco Turbo
De compactste turbine met variabele geometrie, maar even efficiënt. Deze compacte turbocharger moduleert de luchtstroom efficiënter bij een laag toerental: uw rijplezier wordt geoptimaliseerd – dankzij 20 % meer koppel – en uw verbruik en uitstoot dalen met 3 % door de transmissieverhoudingen uit te breiden.p>

  • Fiat 500
  • Fiat Bravo
  • Fiat Doblò
  • Fiat Panda
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

eco:Drive

Uw personal coach voor een milieuvriendelijke rijstijl: dit innovatieve en revolutionaire systeem analyseert het verbruik en de uitstoot van uw auto in real time, op basis van uw rijstijl, en geeft u tips om uw verbruik en CO2-uitstoot te verminderen.
Download het eco:Drive-programma op een USB-stick en steek die in de Blue&Me™-poort van uw wagen. Na uw trip steekt u de stick in uw computer om uw rijprestaties te bekijken en advies te krijgen.
Meld u aan op eco:Ville om uw rijstijl te vergelijken met die van de andere eco:Drivers. Lees meer en download eco:Drive nu: www.fiat.com/ecoDrive

  • Fiat 500
  • Fiat Bravo
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Multiair

Het revolutionaire geavanceerde systeem om de inlaatkleppen van de motor te bedienen
Het geheim van MultiAir is de variabele klepopening, waardoor u de lucht die in de motor stroomt nauwkeurig kunt beheren. Op die manier verbruik u minder en verbetert u de topprestaties, voor nog meer rijplezier.
Voor het eerst in de geschiedenis wordt de luchtinlaat bediend door elektrohydraulische actuatoren die de inlaatklep openen in plaats van de smoorklep in een benzinemotor: hoeveel lucht wordt toegevoerd, is afhankelijk van hoe ver elke klep openstaat, cilinder per cilinder, omwenteling per omwenteling.

  • Fiat Bravo
  • Fiat Punto

GSI

In modellen met een manuele transmissie suggereert de Gear Shift Indicator de beste versnelling aan de bestuurder, voor een efficiënter gebruik van de krachtbron op het vlak van brandstofverbruik en CO2-uitstoot.

  • Fiat 500
  • Fiat Bravo
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto

Dualogic

Gerobotiseerde versnellingsbak met koppeling en versnellingskeuze die door een regeleenheid bediend worden (automatisch uitgevoerd door elektrohydraulische actuatoren): de versnellingskeuze is altijd optimaal, en u hoeft de koppeling niet meer te gebruiken.
Met Dualogic kiest u uw rijstijl op basis van wat u wilt: prestaties of besparingen. U kunt bovendien de automatische transmissie op elk moment uitschakelen om over te schakelen op de manuele modus met de joystick.p>

  • Fiat 500
  • Fiat Bravo
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Start&Stop

Een innovatief, efficiënt systeem dat de motor stillegt wanneer die niet nodig is – voor verkeerslichten of in de file – en opnieuw opstart wanneer het tijd is om te vertrekken. Het systeem herkent ook stapvoets verkeer en wordt dan automatisch uitgeschakeld. Het wordt automatisch opnieuw ingeschakeld zodra u 10 km/h rijdt.
Met Start&Stop kunt u uw CO2-uitstoot en brandstofverbruik aanzienlijk verminderen.

  • Fiat 500
  • Fiat Bravo
  • Fiat Doblò
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Turbo methaan

Turbo-downsizing toegepast op motoren die draaien op methaan zorgt voor een betere verbranding en vermindert de CO2-uitstoot met 33 % in vergelijking met benzine. Een groter bereik en meer plezier.

Erfgoed

1987
Croma met directe dieselinjectie
De Croma, de eerste sedan ter wereld met een motor met directe dieselinjectie, verbruikt 15 % minder brandstof dan dieselmotoren en 30 % minder dan benzinemotoren van dezelfde grootte.

1990
Panda Elettra: elektrische standaardproductiewagen
De Panda Elettra was de eerste elektrische standaardproductiewagen van Fiat, gebouwd in beperkte uitgave, met een motor van 12,5 pk en een gewicht van 1.150 kg.

1997
Marea Bi-fuel
De Marea was de eerste auto met een bi-fuelsysteem op benzine/methaan. De tank is in de bagageruimte gebouwd.
Common Rail
Single rail-systeem dat brandstof onder erg hoge druk naar de cilinders overbrengt en naar de onafhankelijk elektronisch bediende injectoren stuurt. Het Common Rail-systeem werd voor het eerst op de Marea 1.9 JTD 105 pk geïnstalleerd en daarna op de hele auto-industrie toegepast.

2003
MultiJet
Met MultiJet, de tweede generatie van de Common Rail-technologie, zijn verschillende injecties mogelijk (tot vijf per cyclus). Bovendien maken deze motoren veel minder geluid dankzij een andere strategie voor de pre-injectie van brandstof.
Voor het eerst toegepast op de Punto 1.2.
Brandstoffen op basis van ethanol
De Tetra Fuel, een evolutie van Flex Fuel, kan op vier verschillende brandstoffen lopen: benzine, ethanol, gasoline en methaan.
Benzine en ethanol wisselen elkaar niet langer af, zoals in de bi-fuel auto’s die draaien op benzine/methaan, maar worden nu in dezelfde tank gemengd.
Voor het eerst toegepast op de Palio in 2006.
Gerobotiseerde versnellingsbak
Deze technologie werd door de Groep in 1999 ontwikkeld. Een gerobotiseerde versnellingsbak is een manuele versnellingsbak met elektronisch geregelde koppeling en schakelingen. Voor het eerst op een Fiat toegepast in 2004, op de Panda.

2009
MultiJet II
De laatste generatie van het Common Rail-systeem kreeg een hydraulisch gebalanceerd kleppensysteem met een andere besturing dat een grotere flexibiliteit mogelijk maakt op het vlak van injecties (tot 8 per cyclus), mede geholpen door het Injection Rate Shaping-systeem dat de brandstofinjectie optimaliseert.
MultiAir
Fiat bood als eerste in de wereld een elektrohydraulisch systeem aan waarbij de luchttoevoer niet langer geregeld wordt door de smoorklep, maar door elektrohydraulische actuatoren die de inlaatkleppen openen om energie- en pompverliezen te elimineren. Voor het eerst toegepast op de FIRE 1.4-motor.

2010
TwinAir
De milieuvriendelijkste benzinemotor ter wereld dankzij de MultiAir-technologie die toegepast wordt op de extreemste belichaming van de downsizingfilosofie: twee cilinders in plaats van vier. Een turbomotor met een inhoud van slechts 99 cc, een vermogen van 85 pk en een uitstoot van slechts 92 g CO2 per km in de MTA-versie: beperkt verbruik en een beperkte uitstoot.

  • Fiat 500
  • Fiat Bravo
  • Fiat Doblò
  • Fiat Panda
  • Fiat Punto
  • Fiat Qubo

Traction Plus

In vergelijking met mechanische of hydraulische zelfsluitende differentiëlen is bij het sluitmechanisme van elektronische differentiëlen geen extra gewicht en wrijving nodig, met een hoger verbruik en hogere uitstoot tot gevolg.
Presteert uitstekend op gladde en oneffen oppervlakken.

TwinAir

Twee cilinders die even efficiënt zijn als vier. TwinAir is de belichaming van wat downsizing inhoudt: niet alleen is de motor kleiner geworden, hij heeft ook minder cilinders. De lucht wordt optimaal behandeld: MultiAir, turbolader en geoptimaliseerde vloeistofdynamica.
Met TwinAir kunt u het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot met 30 % terugdringen voor dezelfde prestaties.
Hoe zou de wereld eruitzien met TwinAir? Think Twin!

Turbo downsizing
De motor is compacter, maar het vermogen is hetzelfde gebleven dankzij de turbo. De combinatie van een turbolader met een veel kleinere motor (downsizing) zorgt voor een daling van de CO2-uitstoot en het verbruik, terwijl hetzelfde vermogen geleverd wordt en het rijplezier wordt versterkt.

  • Fiat 500
  • Fiat Punto